De cate ori nu ai simtit in trafic ca masina ta vireaza cam mult in curbe, iar aceasta nu mai este atat de sigura ca la inceput? Ei bine, de multe ori suntem tentati sa dam vina pe amortizoare sau pe un cauciuc dezumflat, acestea fiind printre primele componente pe care le verificam. Una dintre piesele care au un rol decisiv insa in mentinerea masinii pe sosea este bieleta antiruliu.
Aceasta este practic o tija transversala, care are drept rol de a echilibra masina pe sosea, atunci cand luam viraje mai stranse, evitand in acest mod iesirea in decor. De unde stim insa ca aceasta trebuie schimbata?
Exista un numar de kilometri la care bieleta ar trebui inlocuita sau, pur si simplu, trebuie sa asteptam pana ce aceasta ne lasa cu totul? Iata doar cateva dileme la care vom incerca sa gasim raspuns in cele ce urmeaza.
Inainte de toate, trebuie spus ca bieleta antiruliu este una dintre componentele ce completeaza sistemul de suspensie al masinii. Alaturi de amortizoare si arcuri, bieleta are rolul de a mentine pozitia masinii lipita pe sosea, fara ca aceasta sa se incline excesiv intr-o parte sau alta, din cauza distributiei inegale a greutatii.
Ca mod de constructie, aceasta este alcatuita dintr-o tija metalica, prevazuta la capete cu doua suruburi de prindere, cu ajutorul carora este atasata de amortizoare si de bara stabilizatoare a masinii.
Iar aceasta putem spune ca lucreaza corp la corp cu amortizoarele masinii, pastrand totusi masina intr-un echilibru stabil pe sosea. Iar atunci cand bieleta antiruliu ne face probleme, riscurile la adresa sigurantei noastre in trafic sunt nebanuite.
Atunci cand vine vorba despre schimbarea biletelei insa, nu exista un numar fix de kilometri la care sa efectuam aceasta operatiune. Sunt componente care se uzeaza in mod diferit de la un autoturism la altul, in functie de performantele fiecaruia.
Avand insa in vedere ca bieleta actioneaza in tandem cu amortizoarele, uzura acestora din urma poate conduce si la uzura bieletei. In orice caz insa, trebuie sa fim atenti la modul in care se comporta masina pe sosea, pentru a ne face o idee despre momentul schimbarii.
Un prim semn la care sa fim atenti sunt zgomotele produse de masina in timpul mersului. Daca se aud trancanituri la efectuarea virajelor, iar aceste nu provin neaparat din zona rotilor si a amortizoarelor, ne putem gandi la bieleta antiruliu.
Nu trebuie sa iti faci insa griji nici in privinta costurilor. Pretul acestei componente nu este unul foarte mare. El difera de la model la model, iar schimbarea se poate face in service, printr-o operatiune de rutina. Totul este sa depistezi la timp defectiunea si sa intervii prompt, cu piese de calitate.