Fie ca esti un om de afaceri care a decis ca vrea sa incerce alta nisa de business, fie ca esti un antreprenor care cumpara afaceri, le dezvolta, si apoi le vinde, cu siguranta stii ca o vanzare nu se face cu una, cu doua.
Fie ca vrem sa vindem cladiri de birouri, fabrici sau firme de consultanta, este foarte important sa ne pregatim temeinic inainte de a bate palma cu cel interesat de afacerea noastra.
Pentru a te ajuta sa-ti dai seama daca afacerea ta este eligibila pentru vanzare, am formulat 4 intrebari care te vor ghida si te vor sustine sa iei o decizie avantajoasa.
Cum se comporta piata?
Inainte sa iti vinzi afacerea, analizeaza statusul pietei din domeniu. Spre exemplu, la un moment dat, poate industria constructiilor de case merge excelent, generand profituri imense firmelor din domeniu. Peste cativa ani, este foarte posibil ca lucrurile sa nu mai stea asa.
Piata fluctueaza, creste si scade, si totul se datoreaza evenimentelor si mecanismelor social-economice care nu sunt niciodata constante. Anul asta poti face profituri uriase iar la anul poti falimenta. De aceea este foarte important sa stii cand sa iti vinzi afacerea. Cand piata e in scadere, este intelept sa mai astepti ceva timp pana cand isi revine pentru a profita de oportunitatile unei piete pe un trend ascendent.
Mai poate merge bine afacerea fara mine sau fara vreun client important?
Daca un potential cumparator suspecteaza ca afacerea este prea dependenta de patronul ei sau de vreun client-cheie, s-ar putea sa se razgandeasca si sa caute alte oferte. O afacere buna poate functiona performant cand patronul sau este plecat in vacanta.
Un business bine pus la punct are surse de venit diversificate, cota de profit generata de un singur client neavand voie sa depaseasca 5% din cifra de afaceri. Un cumparator va fi mult mai interesat de afacerea ta daca nu va fi ingrijorat ca schimbarile la nivel de top management vor afecta in mod automat business-ul sau ca profitul va suferi pierderi imense in cazul in care un client va iesi din portofoliul sau.
Daca imi cere cumparatorul, voi fi dispus sa ii acord consultanta si dupa ce ii vand afacerea?
Se poata intampla sa ti se ceara sa ramai in structura manageriala, sau sa oferi consultanta la inceput, pentru o perioada de 6 luni, spre exemplu. In primul rand, trebuie sa determini daca vei castiga ceva de pe urma asta. Daca esti dispus sa colaborezi cu viitorul proprietar al fostei tale afaceri, acest lucru poate diminua gradul de risc pentru cumparator, iar pretul de vanzare poate creste.
Care sunt factorii ce pot influenta negativ vanzarea?
Raspunsul este unul simplu: ambiguitatile. Termenii contractuali neclari pot induce in eroare si pot face un potential cumparator sa se razgandeasca, in special lucrurile ce tin de contabilitate si drepturile de proprietate intelectuala. Formuleaza termeni clari, fii transparent si dispus sa raspunzi lamuritor la orice intrebare ti se poate pune.